Werkbeurs – Baas over eigen buik

baaineigenbuik

Dit artikel wil de bloeiende draagmoederschapsindustrie tussen Israël en Georgië in kaart brengen, met bijzondere aandacht voor de rol van vrouwen in deze steeds globaler en lucratiever wordende baby-business.

Op basis van veldwerkonderzoek dat in Israël/Palestina (augustus 2017) en Georgië (mei 2018) werd verricht met de steun van het Fonds Pascal Decroos, belichten we zowel de Israëlische vraagzijde als de Georgische draagzijde van internationaal draagmoederschap. Wat komt er allemaal kijken bij zo’n procedure? Wie doet er allemaal een duit in het zakje? Waarom kiezen steeds meer Israëli’s voor een Georgische draagmoeder en waarom kiezen steeds meer Georgische vrouwen er voor om als draagmoeder aan de slag te gaan?

Dossier: FPD/2017/1394

Een werkbeurs van 5.700 euro, toegekend op 19 september 2017.

Auteurs: 

Aïlien Reyns_foto

Aïlien Reyns

Aïlien Reyns (1984°) is een Brusselse audiovisuele kunstenares en mede- oprichter van het transdisciplinair productie- en distributiecollectief TRIPOT (http://tripot.org/). Ze doceert ook Visuele Technieken aan de Universiteit Antwerpen.Aïliens voorliefde voor transmediale kunst is geworteld in haar opleidingen tot historica (UGent) en audiovisueel kunstenares (LUCA Brussel). Haar artistieke werk focust op ondergerepresenteerde groepen of perspectieven in de maatschappij: terugkerende onderwerpen zijn dan ook migratie, publieke/private ruimte, ethnic/gender discourse, en digitale communicatie. De esthetiek van Aïliens werken is gekenmerkt door een liefde voor narratieve composities, populaire cultuur en de transformatieve schoonheid die zich bevindt in de (fout)marges van haar technisch medium. Het onderzoeks- en creatieproces dat zij daarbij initieert is steeds participatief en interdisciplinair. Het eindresultaat schippert tussen beeldende kunst en visuele antropologie.Aïliens werk werd reeds vertoond op meerdere internationale kunstfestivals, zoals IFFRotterdam en Schunk* (NL), het Neuer Aachener Kunstverein (DE), International Experimental Video Art Festival in Museo de Almeria (ES), Yilan Museum of Art (TWN), The Picture Show in New York en het Scholarship Media Festival, University of Pennsylvania (USA). Binnen België exposeerde ze onder meer in La Cité Miroir (Liège), C-Mine Cultuurcentrum (Genk), en iMal en Argos (Brussel). TRIPOT was bovendien de laureaat van Input/Output Brugge in 2015.

Sigrid Vertommen_foto

Sigrid Vertommen

Bio – Sigrid Vertommen
Sigrid Vertommen doet postdoctoraal onderzoek aan King’s College London naar de politieke economie van globale fertiliteitsketens.
Haar onderzoek spitst zich toe op transnationaal draagmoederschap tussen Israel/Palestina en Georgie vanuit een feministisch perspectief rond reproductieve arbeid.Ze maakt deel uit van de redactieraad van Lava Magazine, en is ook betrokken bij het Slow Science netwerk en het Eye on Palestine Arts en Films Festival in Belgie.
In London is ze lid van de Women’s Strike Assembly.
Publicatie:
Mo* magazine: 5/12/2018.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s