Werkbeurs: Faire-part

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Op de vooravond van uitgestelde Congolese verkiezingen werken twee Congolese en twee Belgische cineasten aan een film over Kinshasa en haar verzet tegen de erfenissen van het kolonialisme. De vier filmmakers willen samen een verhaal vertellen.

Ze zijn echter opgegroeid aan verschillende kanten van de geschiedenis, en hebben daardoor andere ideeën over hoe ze dat zouden aanpakken. Hoe moet de film eruit zien? Wie moet erin voorkomen? Voor wie wordt de film gemaakt?
‘Faire-part’ is de zoektocht van vier filmmakers naar een manier om de stad te portretteren. Door het filmen van artistieke performances in openbare ruimtes, schetsen ze een provocatief beeld van Kinshasa en haar relaties met de rest van de wereld.

Dossier FPD/2017/1735 :

Een werkbeurs van 5.000 € toegekend op 7/4/2017

Auteurs

FAIRE-PART

Anne Reijniers (België, 1992) is filmmaker bij het collectief ‘De Imagerie’. Ze behaalde twee masters in de audiovisuele kunsten, één met de korte fictiefilm ‘Looking at Marie’ en één met de korte documentaire ‘Échangeur’. Sinds 2014 werkt ze actief samen met kunstenaars en activisten in DR Congo en België. Ze gebruikt het medium film om in samenwerking tot nieuwe verhalen te komen.

Nizar Saleh Mohamedali (DR Congo, 1987) is grafisch ontwerper, filmmaker en fotograaf. In 2013 volgde hij een filmopleiding in Kinshasa georganiseerd door INSAS. Nu volgt hij een opleiding aan Académie des Beaux-Arts. Ondertussen werkte Nizar aan verschillende documentaires en richtte hij, samen met collega cineast Paul Shemisi, het productiehuis Kimpavita Films op. Nizars uitgesproken interesse in diverse kunstenaarspraktijken in Kinshasa wordt gereflecteerd in zijn werk als documentairemaker.

Paul Shemisi Betutua (DR Congo, 1982) studeerde rechten, maar ruilde al snel het wetboek in voor de camera. Na ervaring opgedaan te hebben als geluidsman en camera-assistent voor buitenlandse filmploegen, starte hij zijn film-opleiding in 2013, georganiseerd door INSAS. Als regisseur, scenarist, producer en cameraman werkte hij aan verschillende fictiefilms en documentaires, waaronder ‘Systeme K’ over Kinshasa’s bloeiende kunstwereld.

Rob Jacobs (België, 1989) is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit Antwerpen en Aarhus University. Zijn werk concentreert zich op artistieke en activistische re- interpretaties van het koloniale verleden in publieke ruimtes van Brussel en Kinshasa. Hij hanteert actie- geörienteerde onderzoeksmethodes en hoopt met zijn acties bij te kunnen dragen tot het debat rond koloniaal erfgoed in België.

Vertoningen :

Brussels Art Film Festival:  in competitie, 17 november, 14u.
http://www.baffestival.be

Avant-première: 1 november 2018 om 18u en om 20u30 in de Beursschouwburg, Brussel. Klik hier voor meer info

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s